Tilbage på skolebænken

Så startede sæsonens klubturnering endelig op og det med en lidt blandet følelse, at jeg fik meldt mig til. For på den ene side er det den absolut fedeste turnering i løbet af sæsonen, men omvendt har vi i bestyrelsen valgt at den skal være rated. Det stiller jo langt større krav til, hvordan man skal spille skak når man har en forventet score på 5,8/9. Ikke umuligt, men betyder, at jeg ikke må sætte point til mod <2000 spillerne og samtidig skal hente mindst ét point mod en af 2000+ spillerne.

En af de spillere, der virkelig har markeret sig på kort tid i klubben er Niels-Peter Nielsen og havde, der været én person jeg gerne ville have undgået var det nok ham. Han havde naturligvis meldt sig til. Lodtrækningens skæbne ville, at vi skulle mødes i 1. runde og jeg skulle være sort! Der var absolut ingen lyspunkter forude, hvis det ikke havde været fordi, at han ringede tirsdag formiddag (1. runde) og spurgte om vi kunne udsætte – tog imod med kyshånd 🙂

Så reelt startede min klubturnering med 2. runde, hvor jeg skulle havde hvid mod Arne Øland. Nu ved de fleste efterhånden, at jeg forbereder mig en del og ofte med stor succes. Jeg havde da også forberedt mig på en masse sidevarianter i Fransk, men kom aldrig helt i dybden da jeg havde lovet at give et foredrag i skotsk åbning inden 2. runde i klubturneringen.

Foredraget gik super godt og fik da også ros af formanden kort tid efter. Derimod gik min åbningsforberedelse ikke helt, som forventet.

I efteranalyserne pointerede jeg, at Arne måske havde haft et bedre forsvar end 27…Kxh7. “Det er nu blevet studietid” sagde eleven til den pensionerede folkeskolelærer:

For hvad sker, der helt præcist, hvis Arne ikke havde spillet 27…Kxh7, men derimod 27…Kg8!?

Vi bemærker tårnet på h7 fortsat er i slag og vores kandidatbrik må være tårnet.

  • 28. Th6? Tfe8 29. Sd1 f4 30. Dh4 fxe3 31. Th5 Dxh5 32. Dxh5 e2 33. Dg5+ Kf8 34. Dh6+ Kg8! 35. Dg5+ med evigskak =
  • 28. Th5 Tfe8 29. Sd5! Te6 30. Df2 Tae8 31. Txf5! og hvid vinder
  • Hvad hvis i stedet rykker tårnet så langt væk, som muligt? 28. Th4 Tfe8 29. Se4! Te6 30. Dd2! med truslen om Ld4 og hvid vinder igen.
  • Den sidste mulighed er ikke at rykke tårnet, men derimod dronningen. 28. Df2 Tfe8 29. Ld4 De1+ 30. Sd1! og hvid vinder igen på fantastisk vis i få træk.

Ikke et voldsomt langt studie, men pointen er, at det trods alt havde givet “et ekstra skud i bøssen” og det havde været værd at regne på for Arne.

Jeg kan altså konkludere, at 27… Kg8 havde set fint ud og havde udfordret mig taktisk, men at det stadigvæk vinder for hvid på det tidspunkt.

I de øvrige partier i Mestergruppen var, der en masse favoritsejre og det tegner sig til at blive en kamp mellem de øverst rated 🙂

3 thoughts to “Tilbage på skolebænken”

  1. Arne var jo skaklærer på Tjele, mens jeg var elev på skolen, så det er måske på tide at give lidt visdom tilbage.
    På 8. a4?! (Og ikke !?) spiller sort b6 efterfulgt af a6, Tb8 og b5. Herefter griner sort af hvids hvidfeltede løber og hvid skal overveje om rokade overhoved er en mulighed og hvis ikke, hvordan holder man så centrum lukket efter at sort spiller e5?

  2. En enkelt rettelse: du bør også bruge studietiden til danskstudier, Christopher! Det hedder folkeskolelærer, ikke folkeskolelære.

    1. Haha 🙂

      Det er så rettet! Jeg behøver ikke fortælle dig, hvad overskriften oprindeligt hed inden jeg fik det rettet 😀 – “Tilbage til skolebænken” !

Skriv et svar til Arne Øland Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *